mandag den 13. maj 2013

Fik jeg nævnt...

... At jeg bagte havretern med nougat i sidste uge?
De smager så himmelsk at man maks. kan spise to ad gangen, og så er de super nemme at lave. De sidste blev spist med velbehag i weekenden.


Fordi de er så helt igennem fantastiske og på ingen måde til at stå for, vil jeg da dele opskriften med jer.
(Jeg ved ikke helt hvor den stammer fra, da det er en jeg fik af en ven, men håber det går alligevel)


Havretern med nougat
24 stk.

100 g.     Smør

4½ dl      Havregryn  ca. 160 g.
1 spk.     Hvedemel
1½ tsk.   Bagepulver
1 dl         Sukker

2 tsk.      Vanilje sukker
2 Spk.     Lys sirup
mindst 100g -helst 150g blød nougat

Smelt fedtstoffet i en gryden. .

Du kan også smelte fedtstoffet i en skål i microovnen.

        Skær det i tern. Dæk skålen til og smelt det på fuld effekt 1.min.

Bland resten af ingredienserne ned i fedtstoffet.

Smør dejen ud i en smurt bradepande. 20X30cm

Bag på en rist ved 175gr. I varmluftovn. I ca. 15.min.

Skær nougaten i tynde skiver, det gøres nemmest med en ostehøvl. Læg skiverne i et tyndt lag over den varme kage, så nougaten smelter. Lav evt. mønster på den med en gaffel.

Skær kagen i tern. Lad gerne kagerne stå ca. 20 min. i køleskabet, så nougaten kan nå at stivne, inden kagerne serveres.      


Tip: lav bare dobbeltportion for kagerne er fryseegnede. Holdbarhed 3 md.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar